Kerékpáros táplálkozás

Bejegyzésemben szeretnék gyors segítséget nyújtani a megfelelő kerékpáros táplálkozás kialakításához. Remélem, hogy tudok pár gyakorlati jó tanáccsal szolgálni számotokra a közelgő őszi túrákhoz.

Kerékpáros táplálkozás indulás előtt

Müzlit eszel vízzel? Az igazi kerékpáros reggeli

A legfontosabb étkezés a reggeli. Jól emlékszem, hogy tapasztalatlan kerékpáros koromban reggelire jól beettünk kolbászból, szalonnából vagy baconos rántottából, hogy legyen bennünk kalória. Elkövettük a legnagyobb hibát, sőt még egyszer, amikor először kerültük a Balatont, egyik túratársunkat ki is nevettük, amikor müzlit reggelizett vízzel. „Te müzlit eszel vízzel?” – vontuk kérdőre őt, de utólag belátom – mi tévedtünk nagyot.

Kerékpáros táplálkozás alappillére a reggeli.

Mindenből egy picit

Ha a müzlit nem is kizárólag vízzel, de tejjel célszerű bevinni reggel. Fontos azonban, hogy ne ebből álljon csak kizárólag a reggelink. Én javaslok mindenből egy picit: egy kis müzli mondjuk joghurttal, mellé egy teljes kiőrlésű keksz vagy pékáru, valamint tej vagy gyümölcslé hozzá. A kávé elvileg koffeintartalma miatt nem javasolt – folyadékot von ki a szervezetünkből, amely nem ajánlott. Egy pohár tejes kávétól persze nem lesz bajunk, és teljesítményünkön sem fog meglátszani. Fő tehát a változatosság, de a felsorolt ételekből sem kell feltétlenül púpra ennünk magunkat.

Kerékpáros táplálkozás útközben

A kulcs a folyamatos, egyenletes evésben van, szervezetünk egyenletesen használja ugyanis energiánkat, tartalékainkat, mi pedig folyamatosan pótoljuk azt. A teljes kiőrlésű pékárut vagy reggeliző kekszet többek között azért javaslom, mert fokozatosan szívódik fel a szervezetünkben. Útközben is célszerűnek tartok müzliszeletet enni vagy banánt elrakni, ez már a távolságtól függ. Reggeli, vagy mondhatni hajnali tekeréseim alkalmával nem viszek magammal sok mindent, legfeljebb 1 vagy 2 müzliszeletet. Az első órában nem is szükséges a bevitt reggeli miatt az energiát pótolni, inkább a több órás edzés/túra közben kell arra figyelnünk, hogy mindig együnk valami apróságot. Hangsúlyozom, apróságot, mert ha tekerés közben púpra esszük magunkat, azzal nagyon megterheljük a szervezetünket, amely az energiát emésztésre fogja fordítani tekerés helyett. Ha viszont egyáltalán nem eszünk, nagyon hamar (nálam 2 óra tekerés után) ránk törhet az erőtlenség – és akkor már késő pótolni az étkezést, nem tudunk regenerálódni.

Kerékpáros táplálkozás esetén kihagyhatatlan tényező a banán

Folyadékpótlás

Kulcsfontosságú a folyadékpótlás. Lényeges megjegyezni, hogy folyadék mellett fontos ásványi anyagokat is elveszítünk kerékpározás közben. Sokan drága izotóniás italokat vásárolnak, tegyék, ha erre akarnak költeni. Ilyen italok házilag is elkészíthetők, például narancslé, víz, só megfelelő kombinációjával. Én vízben szoktam gyógyszertárban vásárolható magnézium port feloldani, nekem sokat segít a fáradékonyság leküzdésében. Alapvetően szerintem a sima, hangsúlyozottan szénsavmentes víz is jó megoldás, de az elvesztett sót legkésőbb a nap végén pótolni kell.

Kerékpáros táplálkozás a fő étkezéseknél

Egy-egy hosszabb túra során előfordul, hogy megebédelünk. Célszerű tésztát választani, mely nagyon gazdag szénhidrátban. A szénhidrát erőt ad, folyamatosan pótolni kell a nap folyamán. Előfordulhat viszont az, hogy már unjuk a tésztát, ekkor célszerű könnyedebb fehér húsokat enni vagy éppen halat. Köretnek nem rossz választás a barna rizs vagy a párolt zöldség. Kerüljük viszont a zsíros húsokat, az olajban kisütött ételeket, a cukros szénsavas üdítőket. Persze egy pohár kóla elfogyasztása nem nagy hiba, de az arányokra mindig ügyeljünk. Este otthon célszerű tojást vagy tonhalat vacsorázni, ugyanis rengeteg fehérje van ezekben az ételekben, amely a regenerációban segít.

A tészta alap, de egyéb opciók is vannak, ha a kerékpáros táplálkozás a téma.

Remélem tudtam útmutatást adni nektek a kerékpáros táplálkozással kapcsolatban. Ti hogyan gondoljátok? Milyen ötletetek, javaslatotok van? Írjátok meg kommentben!

Fényképek forrása: pixabay.com

0 Shares

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük